Genrespecial

Den danske folkekomedies historiske popularitet

22 februar, 2024

Anmeldernes dom og antallet af solgte billetter i biografen stemmer ikke altid overens. For mens de danske folkekomedier i tidens løb har fået størstedelen af danskernes ubetingede kærlighed med deres ukuelige gode humør, fald-på-halen komik og akavede situationer, så er det oftest film, der bliver mødt med kritik fra anmelderne, som finder filmene for at være klichefyldte, simple og fordummende.

Danske folkekomedier har etableret sig som en af dansk films foretrukne genre i de danske biografer siden 1930’erne, startende med Ib Schønsbergs glade udbrud i Panserbasse i 1936. Folkekomedien har sidenhen domineret biograferne med alt fra Far til fire og Walter og Carlo i 1960’erne til 1980’erne og videre til Klassefesten og Alle for... filmene i 2010’erne. Den danske folkekomedie har i høj grad været med til at forme den danske kultur og definere danskhed og dansk humør for danskerne. Samtidig har genren været med til at bane vej for den hyldede og folkekære Olsen-banden-filmserie, der i over 30 år og med 14 spillefilm i den ’originale’ periode, markerede sig som den største danske biografsucces i historien. Olsen-banden formåede at sælge millioner af biografbilletter og opnåede imponerende billetsalg, som resulterede i hele fire film blandt de fem bedst sælgende film i dansk biografhistorie. Kun Walter og Carlo - Op på fars hat, atter en folkekomedie, kunne snige sig med i top-5 med imponerende 950.000 solgte billetter.

Der kan dermed ikke herske en snert af tvivl om, hvor stor en indflydelse folkekomedier har haft for den danske kultur, og hvilken succes filmene har haft på det danske biografmarked.

danske folkekomedier billetsalg

Dansk folkekomedie anno det 21. århundrede

I det 21. århundrede har den danske folkekomedie fortsat sin triumf i biograferne. Enten det er gennem nye versioner af familieklassikere som Far til fire eller Min søsters børn, eller eksempelvis gennem Hella Joofs mange komedier som En kort en lang, All Inclusive, eller hendes seneste film Meter i sekundet. Det er dog især komedierne Alle for... filmene og Klassefesten ét, to og tre, der begge så dagens lys i de danske biografer i 2011, som har været med til at definere den danske moderne folkekomedie, og som alle har været enorme biografsucceser.

De fire Alle for...  film har siden premieren på den første i 2011 solgt over 1,3 mio. billetter tilsammen. Det er dog imponerende nok overgået af de bare tre film fra Klassefesten, som sammenlagt har solgt over 1,6 mio.

Publikummet til både Alle for... filmene og Klassefesten minder meget om hinanden. Begge film er lige populære hos mænd og kvinder med et 50/50 split, og samtidig dækker de en utrolig bred aldersgruppe, der går helt ned til 10 år. Faktisk har de to filmserier rigtig godt fat i de yngre målgrupper, hvor over 50% findes mellem 14-39 år. Jagtsæson adskiller sig dog fra disse to folkekomedier ved at være særligt stærk hos kvinder (70%), og modsat de to førnævnte, har den en højere affinitet blandt P30+ (55%). Fælles for alle tre filmserier er, at de geografisk set er mere populære vest for Storebælt og i Jylland end gennemsnitsfilmene i biografen.

danske folkekomedier målgruppe

Jagtsæson 2: I medgang og modgang

Den 21. marts lander efterfølgeren til den danske folkekomedie Jagtsæson med den dynamiske trio Mille Dinesen, Lærke Winter og Stephania Potalivo, der blev en kæmpe biografsucces i 2019 med over 460.000 solgte billetter. I år kan publikum se frem til fortsættelsen med titlen I medgang og modgang, hvor veninderne Eva, Marlene og Bella tager på en polterabend-weekend, der selvfølgelig ikke bliver, som de havde håbet på. Situationen er da heller ikke helt ukompliceret, da Bella skal giftes med Evas eksmand. Og den ellers festlige begivenhed ender bogstavelig talt i bål og brand.

I Dansk Reklame Film har vi store forventninger til at det bliver en af forårets helt store film. Se traileren til den højtventede film her.