Ben & Jerry's salgs- og imagemodellering

Formål/baggrund

Denne case er baseret på økonometrisk modellering, hvor man evaluerer på Ben & Jerry’s salg og brand over en 3-årig periode. Her identificerer man hvilke kilder der driver Ben & Jerry’s salg og awareness, og kvantificerer effekten af medieinvesteringen, hvilket dermed kan hjælpe med at finde den optimale fordeling mellem mediekanaler.

Nedenstående graf nedbryder de kilder, positive og negative, der har påvirket Ben & Jerry’s forretning i perioden. Her står ‘Medier’ for 8% af salget, hvilket er meget for FMCG-brands. Den høje ‘Base’ påvirkning på salget på 26% fremhæver dertil vigtigheden af branding og en loyal kundebase.

 

Konklusion

Biografen har vist sig at være effektiv på Ben & Jerrys medieplan, hvor mediet har været med til at drive salget og skabe stor brandeffekt. Resultaterne på biograf viser den højeste kortsigtede ROI sammenlignet med de andre medier. Derudover en lav CPA på brand awareness, hvilket understreger, at der i højere grad bør afsættes en større del af budgettet til biografmediet.

Resultater

Hvad får du for pengene?

Biografen havde den højeste kortsigtede ROI (medieeffektivitet) på tværs af mediekanalerne i både 2020 (4,9) og 2022 (5,0)

Den optimale fordeling af budgettet

For at optimere medieplan er den optimale fordeling af mediebudgettet blevet beregnet, hvor biografen ifølge beregningerne bør tillægges 30% større budget, grundet dets effektivitet til at drive både salg og branding.