Biografåret 2022
10,3 MIO. BILLETTER. Et tal som markerer, at biografmediet anno 2022 er i fortsat fremgang efter to udfordrende covid-19 år.
10,3 MIO. BILLETTER. Et tal som markerer, at biografmediet anno 2022 er i fortsat fremgang efter to udfordrende covid-19 år. Med andre ord kan vi ryste to år med nedlukninger og restriktioner af os på trods af, at flere vurderede, at pandemien ville ændre danskernes adfærd i sådan en grad, at deres kulturvaner ville rykke sig fra de store forsamlinger til hjemmets tryghed. Danskerne er dog kommet sig hurtigt over pandemien og har genoptaget de gamle gode vaner – biografen har fået sit publikum tilbage. Fra 2021 til 2022 var der en flot stigning på knap 50% i billetsalget, og helt nye tal for danskernes kulturforbrug indikerer også en fortsat fremgang i det nye år, da biografen er den kulturoplevelse flest forventer at besøge i de kommende måneder (Applaus kulturbarometer).
Top Gun vipper Marvel af blockbuster-tronen
De udfordrende covid-19 år medførte også, at den amerikanske blockbuster blev sat på midlertidig pause, men nu er den for alvor tilbage i biografen. Dette blev understreget ved Tom Cruises passionsprojekt TOP GUN: MAVERICK, der blev årets ubestridte største box office-succes med knap 800.000 solgte billetter i de danske biografer (FAFID). En film, som var drevet af en filmstjerne og ”biografskytsengel”, der virkede oprigtig begejstret over at få lov til at underholde os, og dedikeret til at bringe en hel generation af biografgængere tilbage i biografen.
Filmens succes var også med til at sikre de to bedste biografmåneder i de danske biografer i mere end 10 år – maj og juni. Endnu engang understreges det, at den ekstraordinære film- og reklameoplevelse fortsat trækker mange biografgængere ind i de mørke sale. Filmen formåede samtidig også at få vippet Marvel af blockbuster-tronen, som de ellers har siddet solidt på den de sidste mange år. TOP GUN: MAVERICK var skabt til den unikke oplevelse i biografsalen, mens de nyeste superheltefilms kvalitet og omdømme desværre har været dalende.

Danmark er et imponerende filmland
Under pandemien havde de danske titler endnu engang en stor andel i, at biografens rumpette blev holdt oppe med en rekordhøj markedsandel på omkring 30%. Siden er den amerikanske blockbuster kommet tilbage i de danske biografer, men de danske titler glimrer dog fortsat. Dette kommer til udtryk i top ti for 2022, hvor fire danske titler befinder sig – BAMSE, ROSE, FÆDRE OG MØDRE og ALLE FOR FIRE. Titlerne solgte cirka 330.000 billetter i snit og den folkekære BAMSE toppede med knap 500.000. 2022 var dermed endnu et år hvor danske film fik sat sit aftryk på biografmarkedet, hvilket også er vigtigt, da dansk film er en grundsten, der, når de internationale film svigter, er med til at holde biografniveauet og billetsalget oppe som vi så det i 2020 og 2021.

Familiefilm er en underholdende grund til at tage i biografen
Gru og hans drilske gule venner i MINIONS 2: HISTORIEN OM GRU og den optimistiske koala Buster Moon og hans stjernespækkede musicaltrup i SYNG 2 leverede begge et højt billetsalg med henholdsvis 400.000 og 300.000 solgte billetter. Begge film tog plads i årets top ti, og understreger, at familiefilm også leverer høje billetsalg – man skal bare give familierne en god og underholdende grund til at gå i biografen. Til familiefilmene i 2022 var 62% af biografgængerne i gennemsnit tre eller flere personer inde og se filmen sammen (FilmMonitor 2022). Der er dermed en helt unik samsening mellem børn og forældre i biografen, hvor man sammen taler om indholdet på lærredet, både før og efter filmen.

Jump scares var med til at levere årets biografsensation
Det forgangne filmår leverede desuden flere store overraskelser på billetfronten. Det gælder især den urovækkende gyser SMILE, som gik hen og blev noget af et overraskende viralt biograffænomen med over 130.000 solgte billetter. Denne succes i biografen var på ingen måde forventet fra filmselskabet Paramount Pictures, der faktisk ikke havde i sinde at udgive filmen i biograferne, men i stedet sende direkte på streamingtjenesten Paramount+. Paramount Pictures endte dog med at stable en lancering i biograferne på benene, hvor man op til premieren igangsatte en genial markedsføring, som blandt andet indebar uhyggelige smilende personer som var placeret til diverse store begivenheder i USA. Markedsføringen gik viralt på de sociale medier og fik hurtigt god ”word-of-mouth”, samt stor ros fra anerkendte personer i filmbranchen, som opfordrede folk til at se filmen på det store lærred. En popularitet som hurtigt blev til stor billetsucces – også i de danske biografer.

Avatar: The Way of Water sætter en pæn sløjfe på 2022
13 år tog det før den længeventede science fiction-efterfølger AVATAR: THE WAY OF WATER endelig vendte tilbage i biografmørket i 2022. James Cameron, som står bag filmen, satsede stort på biografmediet med et af de største budgetter til en film nogensinde, hvilket selvfølgelig betyder, at AVATAR: THE WAY OF WATER ligeså skal være en af de mest indtjenende film nogensinde globalt set, for overhovedet at blive profitabel. Det danske publikum har gjort sit for at filmen bliver en succes, da filmen leverede årets bedste åbningsweekend, og dermed formåede at tilegne sig en 2. plads for årets bedst sælgende film på bare 18 dage med knap 500.000 solgte billetter (FAFID). Når de gode film er på programmet, sælger de også biografbilletter – og James Cameron har leveret en ekstraordinær filmoplevelse, der ikke hører hjemme andre steder end i biografen.
Vi har i Dansk Reklame Film også store forventninger til 2023, og vi spår endnu et år med fremgang for de danske biografer med en stigning på ca. 10% i forhold til billetsalget i 2022. Denne fremgang spås især på baggrund af flere ugentlige premierefilm, flere store titler end det vi har set i de forrige år, samt et indikeret stigende biografforbrug blandt biografgængerne. Vi ses i biografen!