De fleste vil nok kigge tilbage på 2020 og tænke nedlukning, restriktioner og begrænset social interaktion, og vi må hos Dansk Reklame Film også erkende, at det har været et udfordrende år. Men på et fundament af stærk holdånd, professionalisme og engagement har der dog været flere lyspunkter i 2020 med bl.a. et udvidet biografnetværk. Takket være danskernes store villighed til at gå i biografen i 2020, endte året med at give os en masse optimisme for fremtiden.

Danske titler lagde stærkt ud…

Året begyndte med stærke danske titler, der formåede at præstere rigtig flot i de danske biografer. Klovn The Final, den tredje og sidste film i trilogien med Frank Hvam og Casper Christensen, som bygger på komedieserien af samme navn, klarede sig rigtig flot i biografen. Filmen formåede at sælge hele 437.000 billetter, og blev den tredje bedst sælgende biograffilm i 2020.

Også verdenskrigsdramaet, De forbandede år, var en stor biografsucces i årets begyndelse. Filmen følger en velhavende dansk familie med fabriksejeren, Karl Skov, som overhoved, under nazisternes indtog i Danmark den 9. april 1940. Filmen var en Biografklub Danmark titel, og endte med at sælge 369.000 billetter i de danske biografer.

Genåbningen var en succes: Biografgængerne føler sig trygge

Den 9. marts lukkede samtlige danske biografer ned, men meget tyede heldigvis på, at genåbningen var imødeset af de danske biografgængere. Selv inden biograferne blev genåbnet, foretog DRF Research en undersøgelse, om biografgængerne ville vælge at gå i biografen efter nedlukningen. 87% svarede at de regnede med at gå lige så meget i biografen, som før de lukkede. Mere end hver anden angav endda, at det er fordi, de mener, at film skal ses på et stort format (billede/lyd).
(Kilde: DRF Research, maj 2020).

I august 2020, tre måneder efter genåbningen, foretog vi endnu en undersøgelse. Resultaterne understøttede genåbningens succes, da 94% svarede, at de regnede med at gå mere eller lige så ofte i biografen, som før de lukkede.  Derudover angav 92%, at de følte sig trygge ved at gå i biografen, selvom der var restriktioner og smitte i samfundet.
(Kilde: Reklamefilmtest, august 2020)

Mikkel Hansen, Head of Sales hos Dansk Reklame Film, udtaler i den forbindelse med genåbningen:

”Det var en fornøjelse at se hvor hurtigt vores annoncører kom tilbage på det store lærred efter nedlukningen. De fik stor glæde af de mange gæster som strømmede til for at opleve de store danske film i biografen. Biografen er stadig et unikt medier med en ekstraordinær kvalitet i eksponering og effekt, hvor annoncørernes reklamefilm gør sig allerbedst. Så i DRF er vi rigtigt glade for den opbakning vi har fået fra annoncørerne i denne periode med Covid-19 udfordringerne”.

Dansk Reklame Films netværk er i vækst

Til trods for tre måneders hård nedlukning, så har vi i løbet af 2020 indgået aftaler med nogle spændende og dygtige biografer, der fra begyndelsen af 2021 vil være en del af vores landsdækkende netværk. Samlet set forventes Dansk Reklame Films markedsandel at stige cirka 8% målt på 2019-billetsalg som følge af udviklingen i netværket. Derudover bliver den nye luksusbiograf i Ballerup, der kommer til at erstatte Baltoppen Bio, en del af netværket fra februar 2021, hvilket yderligere forventes at bidrage positivt til markedsandelen.

Derfor kan vi med stor glæde byde velkommen til disse biografer i vores netværk: Kino Ro’s Torv i Roskilde, MegaScope i Horsens, Kulturbiografen Frysehuset i Holbæk og Gentofte Kino.

… og de danske titler fortsatte deres succes efter genåbningen

Historisk udgør de danske titler ca. 25% af billetsalget i de danske biografer, men i 2020 kom hele 50% af billetsalget fra danske titler. De danske titler leverede fantastiske billettal, og der blev solgt intet mindre end 3,6 mio. billetter til danske biograffilm på trods af restriktioner.

Det kommer nok ikke bag på nogen, at Thomas Vinterbergs fortælling om det uperfekte menneske og en måske lidt for høj promille, blev årets bedst sælgende biograffilm i 2020. Druk solgte mere end 800.000 billetter i biografen, men også efter ”nedlukning del 2” har Druk samlet danskerne i stuen. Filmen er den digitalt bedst sælgende film i Danmark nogensinde.

Casper Bonavent, Managing Director i Nordisk Film Biografer, udtaler om biografåret 2020:

”2020 var et kaotisk og svært år for Nordisk Film Biografer som i særdeleshed har været ramt af to gange nedlukning og færre internationale titler leveret. Når det så er sagt, har været enormt opløftende at se hvor hurtigt vi fik gang i forretningen igen og skabt en høj biograf-tryghed. Selv med begrænsninger på kapacitet og færre titler formåede vi at komme tæt på normalen i både oktober og november. Det vidner om en stor appetit på biograf- og ude-af-hjemmet oplevelsen, men eksemplificerer også en stor styrke i dansk film, som gang på gang har leveret danske blockbustere. Til sammenligning er Danmark er det land i Europa som har set den laveste tilbagegang i box office i 2020 og samtidig kunne nyde godt af, at have næsten 50% andel i nationale filmtitler som har holdt markedet i gang.”

(Kilde: Filmweb 2015-2020. December: De første 8 dage hvor alle biografer havde åben sammenlignet med gns. for de første 8 dage af december 2017-2019.)

Hvad venter i 2021?

Indtil videre har 2021 budt på nedlukning af samtlige biografer landet over. Det har selvfølgelig resulteret i flere udskudte premierer på nye, længeventede film. Der er dog ikke nogen tvivl om, at biografgængerne fluks vil strømme tilbage når biograferne igen åbnes, ligesom vi så det i løbet af sommeren- og efteråret 2020. I en undersøgelse fra DRF Research, fra januar 2021, giver biografgængerne i den grad udtryk for deres biograflyst. 80% mener at de vil være trygge ved at besøge biografen, og biografen topper også listen over hvilke by- og kulturelle tilbud respondenterne glæder sig mest til at besøge igen. I en tid med fremherskende streamingtjenester, er der ikke tvivl om, at film skal ses på det store lærred.
(Kilde: DRF Research, Dansk biograf- og underholdningspanelet januar 2021 (n=602)

Heldigvis bliver biografgængerne belønnet, når de vender tilbage, da det ser ud til at blive et helt og aldeles fremragende biografår, når smittetrykket endeligt er faldet, og biografgængerne atter kan indtage de komfortable biografsæder. I 2021 er det ikke kun udelukkende danske film, der skal bære det danske biografmarked på sine skuldre. Der er nemlig en lang perlerække af storfilm fra både hjem- og udlandet på vej, der indikerer et biograf-comeback af de helt store. Der venter bl.a. gensyn til ikoniske franchises, nye superhelte film, danske kriminalkommissærer, en kampklar ninjadukke, en agent med en helt særlig licens, og meget, meget mere!

I Dansk Reklame Film krydser vi alle fingre for, at biograferne snart åbner igen, så vi kan genoptage leverancen af magiske oplevelser, fordybelse og sus i maven foran det store lærred – det tror vi, at alle har brug for og savner i disse tider. Vi glæder os til at se jer!

Seneste nyheder

Biografmediet bør være en del af medieinvesteringen

Biografmediet bør være en del af medieinvesteringen

I en branche præget af hård konkurrence og mange annoncører med fokus på taktiske budskaber, har Santander Consumer Bank været på en rejse mod et større fokus på branding. Biografmediet har i den forbindelse været med til at skabe resultater for Santander Consumer...

Biografklub Danmark sæson 2021/22

Biografklub Danmark sæson 2021/22

Historiske dramaer dominerer for resten af året Dette års Biografklub Danmark-sæson bliver sparket i gang i d. 16. september til et storslået historisk drama om Nordens dronning, MARGRETE DEN FØRSTE, med den altid imponerende Trine Dyrholm i hovedrollen. Filmen er en...

Filmfokus 3. kvartal – En flot genåbning med mere i vente

Filmfokus 3. kvartal – En flot genåbning med mere i vente

Danmark er endelig ved at bevæge sig mod normale tilstande, og biograferne har nu haft åbent i over en måned, som glædeligt er forløbet over forventning. Nordisk Film Biografer kunne nemlig melde, at de har haft 3 gange så mange gæster i maj måned, som ved genåbningen...