Dansk Reklame Film indfører nu en mere enkel og præcis 1:1-måling af kampagneeksponeringer. Både Dansk Annoncørforening og Kreativitet & Kommunikation bakker op om initiativet.

Siden 2007 har Dansk Reklame Film opgjort biografreklame som såkaldte ”Gallup-kontakter”, hvilket er det faktiske antal solgte billetter justeret med adspurgt biografforbrug, som løbende måles af analyseinstituttet Kantar Gallup. 

Fra 1. januar 2021 vil Dansk Reklame Film beregne biografreklame som faktiske billetter. Dansk Reklame Film får dagligt det præcise antal solgte billetter fra hver enkelt biograf brudt ned på forestillingsniveau, hvilket betyder, at Dansk Reklame Film kan rapportere det helt præcise antal billetter til annoncører og mediebureauer. 

Selvom CPM-prisen på papiret ændrer sig med den nye valuta, så kommer en biografkampagne brutto til at koste fuldstændig det samme i 2021 som i 2020, hvis man sammenligner to identiske kampagner med samme antal kontakter/billetter. Ligeledes vil effekten pr. investeret krone (ROI) være på samme høje niveau som tidligere. 

”Biografmediet tilbyder en ekstraordinær reklameeksponering af højeste kvalitet over for en attraktiv målgruppe i et afviklingsmiljø, hvor der er høj opmærksomhed og gennemslagskraft. Nu indfører vi i Dansk Reklame Film en 1:1-måling af kampagne eksponeringer. Al relevant data er til rådighed, så vi kan sikre fuldstændig gennemsigtighed, uden at prisen på reklamen stiger”, siger Carsten Ellemo, der er CEO i Dansk Reklame Film A/S. 

Hos både Dansk Annoncørforening og Kreativitet & Kommunikation er der positiv anerkendelse: 

”Vi støtter fuldt og helt Dansk Reklame Films nye målemetode, der nu giver annoncøren reelle tal for faktisk eksponering. Krone for krone får annoncøren præcis samme effekt som hidtil. Forskellen er blot, at dækningen nu udgøres af det reelle biografforbrug målt på solgte billetter i stedet for det adspurgte. Det sikrer annoncøren den gennemsigtbarhed, vi generelt efterlyser på mediemarkedet, uden at effekten pr. investeret krone bliver mindre”, udtaler Holger Wilcks, Adm. Direktør i Dansk Annoncørforening. 

Tine Aurvig-Huggenberger, CEO for Kreativitet & Kommunikation udtaler:

”Vi hilser enhver forbedring velkommen. Kreativitet & Kommunikation har sammen med bureauerne i nogle år efterspurgt en valuta, hvor der er garanteret en 1:1 levering i biografindkøbet, hvor den enkelte reklameblok holdes op mod antal billetter fra den enkelte forestilling. Jeg er glad for at Dansk Reklame Film har lyttet, og taget initiativ til et metodeskifte i beregningen af biografreklame – fra at være baseret på faktiske billetter justeret med adspurgt biografforbrug til at være baseret på en totaltælling af faktiske billetter. Det skaber mere transparens i biografindkøbet, uden at gøre det dyrere at skabe effekt via biografvisning. Det støtter vi op om her hos Kreativitet & Kommunikation. Så kan vi håbe på at resten af biografmarkedet følger Dansk Reklame Films gode initiativ”. 

Læs Priser & Betingelser 2021 her 

For yderligere oplysninger kontakt venligst

Carsten Ellemo
Adm. direktør, Dansk Reklame Film A/S
Mobil: 4099 4904
Mail: ce@drf.dk

Seneste nyheder

Alle 23 Nordisk Film Biografer holder lukket d. 4. og 5. juli

Alle 23 Nordisk Film Biografer holder lukket d. 4. og 5. juli

Grundet de tragiske og ulykkelige omstændigheder i Fields søndag d. 3. juli hvor Nordisk Film har biograf, holder alle 23 Nordisk Film Biografer lukket mandag d. 4. og tirsdag d. 5. juli. Skyderiet i Fields berører alle i Nordisk Film og Dansk Reklame Film og vores...

Flest gæster i biograferne i mere end 10 år 

Flest gæster i biograferne i mere end 10 år 

Maj 2022 er den bedste maj måned længe i de danske biografer.  For Dansk Reklame Film er det fantastiske nyheder at de danske biografer har haft den bedste maj måned i over 10 år. Det betyder at det effektive reklameprodukt, som mange annoncører køber ind på og...