CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo & Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard

Onsdag d. 5. februar blev sløret løftet for den reklamefilm, der vandt titlen som ”Årets Biografreklame” anno 2019. Vinderen blev Fagbevægelsens Hovedorganisation med reklamefilmen ”Education is full-standy free”. Vi ønsker stort tillykke til paraplyorganisationen for landets fagforeninger.

”Årets Biografreklame” er en pris, som vi i Dansk Reklame Film uddeler. I år var 5. gang at prisen blev uddelt, og traditionen tro blev den overrakt i forbindelse med det Oscar-inspirerede Cinematastic Commercial Club-arrangement, som vi hvert år afholder for kunder og samarbejdspartnere lige inden Oscar-prisuddelingen finder sted i filmmetropolen Hollywood.

Fem indstillede biografreklamer
Fem reklamefilm var i spil til at vinde den ærefulde pris. Et af udvælgelseskriterierne for at blive indstillet til prisen er, at reklamefilmene skal have været med i det forgangne års reklamefilmstests. I 2019 testede vi i Dansk Reklame Film 43 nationale biografreklamer, og de fem, der opnåede den højeste erindring og ad liking blandt biografgæsterne, blev nomineret. De øvrige annoncører, som Fagbevægelsens Hovedorganisation var oppe imod, var hhv. 25Syv, Lotto, Neutral og Rådet for Sikker Trafik. Sidstnævnte annoncør har tidligere løbet afsted med sejren i både 2018 og 2015.

Nedenfor ses et sammenklip af de nominerede biografreklamer.

Ud af de nominerede reklamefilm blev den endelige vinder fundet ved afstemning, der for første gang har været åben på vores Facebook- og LinkedIn-sider. Knap 500 personer var i denne forbindelse inde og tilkendegive, hvilken biografreklame, de synes, der skulle modtage prisen.

Da stemmerne var talt op, blev det klart, at Fagbevægelsens Hovedorganisation havde vundet med reklamefilmen ”Education is full-standy free”, som Helge Toksvig Bjerre stod bag i regi af bureauet Kampagnekontoret. Derudover var også Mercantila og Octopuss involveret i produktionen af spottet.

Skærpet konkurrence blandt fremtidige nominerede
Inden vinderen af ”Årets Biografreklame” 2019 blev afsløret til CCC-arrangementet d. 5. februar, satte CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo, fokus på at konkurrencen blandt de nominerede biografspots vil blive skærpet yderligere fremadrettet. Årsagen hertil er, at prisen bliver udbygget, så også lokale biografreklamefilm, der kører i udvalgte landsdele, kan indstilles til at vinde prisen.

Det skyldes, at kvalitetsniveauet er steget gevaldigt for sådanne produktioner. Et godt eksempel at fremhæve i denne sammenhæng er Metros kampagne, der kørte i københavnske biografer omkring Cityringens åbningsperiode. De reklamefilm, der her henvises til, kan ses nedenfor.

Seneste nyheder

Pressemeddelelse: Ny målemetode for biografreklame

Pressemeddelelse: Ny målemetode for biografreklame

Dansk Reklame Film indfører nu en mere enkel og præcis 1:1-måling af kampagneeksponeringer. Både Dansk Annoncørforening og Kreativitet & Kommunikation bakker op om initiativet. Siden 2007 har Dansk Reklame Film opgjort biografreklame som såkaldte...

Dansk Reklame Film udvider sit netværk i 2021!

Dansk Reklame Film udvider sit netværk i 2021!

Det er med største glæde og fornøjelse, at vi, i Dansk Reklame Film, kan annoncere, at 2021 ikke blot er et år spækket med vanvittige gode titler, men også et år, hvor vi byder nye biografer velkommen i netværket. 𝘒𝘪𝘯𝘰 𝘙𝘰’𝘴 𝘛𝘰𝘳𝘷 i Roskilde, 𝘔𝘦𝘨𝘢𝘚𝘤𝘰𝘱𝘦 i Horsens,...

Ny strategi i Dansk Reklame Film – og hvad så?

Ny strategi i Dansk Reklame Film – og hvad så?

I en foranderlig verden er det vigtigt at stoppe op fra tid til anden og spørge sig selv om hvem og hvad man gerne vil være? Både overfor samarbejdspartnere og annoncører, men også overfor medarbejder og kollegaer. Disse overvejelser er med til at skærpe og...