CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo & Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard

Onsdag d. 5. februar blev sløret løftet for den reklamefilm, der vandt titlen som ”Årets Biografreklame” anno 2019. Vinderen blev Fagbevægelsens Hovedorganisation med reklamefilmen ”Education is full-standy free”. Vi ønsker stort tillykke til paraplyorganisationen for landets fagforeninger.

”Årets Biografreklame” er en pris, som vi i Dansk Reklame Film uddeler. I år var 5. gang at prisen blev uddelt, og traditionen tro blev den overrakt i forbindelse med det Oscar-inspirerede Cinematastic Commercial Club-arrangement, som vi hvert år afholder for kunder og samarbejdspartnere lige inden Oscar-prisuddelingen finder sted i filmmetropolen Hollywood.

Fem indstillede biografreklamer
Fem reklamefilm var i spil til at vinde den ærefulde pris. Et af udvælgelseskriterierne for at blive indstillet til prisen er, at reklamefilmene skal have været med i det forgangne års reklamefilmstests. I 2019 testede vi i Dansk Reklame Film 43 nationale biografreklamer, og de fem, der opnåede den højeste erindring og ad liking blandt biografgæsterne, blev nomineret. De øvrige annoncører, som Fagbevægelsens Hovedorganisation var oppe imod, var hhv. 25Syv, Lotto, Neutral og Rådet for Sikker Trafik. Sidstnævnte annoncør har tidligere løbet afsted med sejren i både 2018 og 2015.

Nedenfor ses et sammenklip af de nominerede biografreklamer.

Ud af de nominerede reklamefilm blev den endelige vinder fundet ved afstemning, der for første gang har været åben på vores Facebook- og LinkedIn-sider. Knap 500 personer var i denne forbindelse inde og tilkendegive, hvilken biografreklame, de synes, der skulle modtage prisen.

Da stemmerne var talt op, blev det klart, at Fagbevægelsens Hovedorganisation havde vundet med reklamefilmen ”Education is full-standy free”, som Helge Toksvig Bjerre stod bag i regi af bureauet Kampagnekontoret. Derudover var også Mercantila og Octopuss involveret i produktionen af spottet.

Skærpet konkurrence blandt fremtidige nominerede
Inden vinderen af ”Årets Biografreklame” 2019 blev afsløret til CCC-arrangementet d. 5. februar, satte CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo, fokus på at konkurrencen blandt de nominerede biografspots vil blive skærpet yderligere fremadrettet. Årsagen hertil er, at prisen bliver udbygget, så også lokale biografreklamefilm, der kører i udvalgte landsdele, kan indstilles til at vinde prisen.

Det skyldes, at kvalitetsniveauet er steget gevaldigt for sådanne produktioner. Et godt eksempel at fremhæve i denne sammenhæng er Metros kampagne, der kørte i københavnske biografer omkring Cityringens åbningsperiode. De reklamefilm, der her henvises til, kan ses nedenfor.

Seneste nyheder

FILMFOKUS Q3: BIOGRAFERNE VENDER STÆRKT TILBAGE

FILMFOKUS Q3: BIOGRAFERNE VENDER STÆRKT TILBAGE

  Efter en lang og hård periode for underholdningsindustrien, der tæller et nedlukket biografmarked, er der atter åbnet op for biografdriften og besøgende, filmglade gæster. På trods af sommervarmen og Corona-forbehold er genåbningen forløbet, som den skulle. Den...

Stor marketingkampagne fra Danske Biografer

Stor marketingkampagne fra Danske Biografer

Efter en lang og ufrivillig nedlukning er biograferne endelig åbne igen og Danske Biografer arbejder derfor målrettet med at byde danskerne velkommen i biografrummet igen. Den store ”Vi har også savnet dig”-kampagne startede i fredags, og effekten har allerede været...

Kom godt i gang igen

Kom godt i gang igen

Dansk Reklame Film vil gerne fejre genåbningen af biograferne og hjælpe vores samarbejdspartnere godt i gang. Derfor har vi lavet to stærke tilbud, hvor du har mulighed for at komme i kontakt med biografens attraktive målgruppe til en rigtigt god pris. Hvis du er...