CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo & Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard

Onsdag d. 5. februar blev sløret løftet for den reklamefilm, der vandt titlen som ”Årets Biografreklame” anno 2019. Vinderen blev Fagbevægelsens Hovedorganisation med reklamefilmen ”Education is full-standy free”. Vi ønsker stort tillykke til paraplyorganisationen for landets fagforeninger.

”Årets Biografreklame” er en pris, som vi i Dansk Reklame Film uddeler. I år var 5. gang at prisen blev uddelt, og traditionen tro blev den overrakt i forbindelse med det Oscar-inspirerede Cinematastic Commercial Club-arrangement, som vi hvert år afholder for kunder og samarbejdspartnere lige inden Oscar-prisuddelingen finder sted i filmmetropolen Hollywood.

Fem indstillede biografreklamer
Fem reklamefilm var i spil til at vinde den ærefulde pris. Et af udvælgelseskriterierne for at blive indstillet til prisen er, at reklamefilmene skal have været med i det forgangne års reklamefilmstests. I 2019 testede vi i Dansk Reklame Film 43 nationale biografreklamer, og de fem, der opnåede den højeste erindring og ad liking blandt biografgæsterne, blev nomineret. De øvrige annoncører, som Fagbevægelsens Hovedorganisation var oppe imod, var hhv. 25Syv, Lotto, Neutral og Rådet for Sikker Trafik. Sidstnævnte annoncør har tidligere løbet afsted med sejren i både 2018 og 2015.

Nedenfor ses et sammenklip af de nominerede biografreklamer.

Ud af de nominerede reklamefilm blev den endelige vinder fundet ved afstemning, der for første gang har været åben på vores Facebook- og LinkedIn-sider. Knap 500 personer var i denne forbindelse inde og tilkendegive, hvilken biografreklame, de synes, der skulle modtage prisen.

Da stemmerne var talt op, blev det klart, at Fagbevægelsens Hovedorganisation havde vundet med reklamefilmen ”Education is full-standy free”, som Helge Toksvig Bjerre stod bag i regi af bureauet Kampagnekontoret. Derudover var også Mercantila og Octopuss involveret i produktionen af spottet.

Skærpet konkurrence blandt fremtidige nominerede
Inden vinderen af ”Årets Biografreklame” 2019 blev afsløret til CCC-arrangementet d. 5. februar, satte CEO for Dansk Reklame Film, Carsten Ellemo, fokus på at konkurrencen blandt de nominerede biografspots vil blive skærpet yderligere fremadrettet. Årsagen hertil er, at prisen bliver udbygget, så også lokale biografreklamefilm, der kører i udvalgte landsdele, kan indstilles til at vinde prisen.

Det skyldes, at kvalitetsniveauet er steget gevaldigt for sådanne produktioner. Et godt eksempel at fremhæve i denne sammenhæng er Metros kampagne, der kørte i københavnske biografer omkring Cityringens åbningsperiode. De reklamefilm, der her henvises til, kan ses nedenfor.

Seneste nyheder

Kommende film i 2. kvartal: Et sprængfarligt forår

Kommende film i 2. kvartal: Et sprængfarligt forår

2020 er blevet skudt i gang med et imponerende 1. kvartal, da danskerne strømmer i flokkevis til landets biografer for at se nogle af årets helt store, danske film og prisvindende Oscar-titler. Foråret forventes dog at blive næsten endnu stærkere, når blandt andet to...

Udnyt de store titlers potentiale til branding i biografen

Udnyt de store titlers potentiale til branding i biografen

I går, torsdag d. 30. januar, landede den sidste film i Klovn-trilogien, Klovn The Final, i landets biografer. De to forrige film solgte tilsammen over 1,3 mio. billetter, så det bliver med al sandsynlighed de humoristiske drengerøve, Casper Christensen og Frank Hvam,...

Fortsættelsen til Frost er en kæmpe succes

Fortsættelsen til Frost er en kæmpe succes

D. 25. december fik efterfølgeren til den moderne Disney-klassiker, Frost, premiere i de danske biografer. Indtil videre tyder meget på, at Frost-universets popularitet kun er vokset yderligere blandt fanskaren, der primært tæller børnefamilier, siden den første film...