I går, torsdag d. 30. januar, landede den sidste film i Klovn-trilogien, Klovn The Final, i landets biografer. De to forrige film solgte tilsammen over 1,3 mio. billetter, så det bliver med al sandsynlighed de humoristiske drengerøve, Casper Christensen og Frank Hvam, der kommer til at underholde størstedelen af de besøgende biografgæster med deres pinlige udskejelser i den kommende tid.

Det betyder også, at den demografiske sammensætning af publikum vil være relativt ensartet, da det hovedsageligt vil være Klovn-drengene, der kommer til at trække folk ind i biografuniverset, kontra når det er en bredere palette af film, som appellerer til mange forskellige typer af publikum, der driver billetsalget. De to første Klovn-film var især populære blandt de unge – herunder særligt mænd – mellem 15 – 29 år, så man kan forvente at finde en overvægt af samme segment i biografens bløde, røde sæder i de kommende uger.

Målgruppematch

Det kan være en fordel for annoncører, der ønsker at nå ud til en specifik målgruppe, at købe reklametid i biografen, når der er en større grad af et demografisk homogent publikum repræsenteret, hvor der findes et match mellem produkt og det pågældende publikumssegment som målgruppe. De store titler i biografen gør det muligt at nå ud til en pæn andel af en bestemt målgruppe iblandt den danske befolkning og bør derfor anses som værende en helt unik eksponeringsmulighed i annonceringsøjemed.

Foruden at tilsigte at opnå et demografisk målgruppematch, kan det også være relevant at sikre overensstemmelse mellem produkt og modtagernes interesser i forbindelse med branding – og det skaber biografrummet ekstraordinære muligheder for med baggrund i filmtitlerne. Som eksempel herpå afviklede vi i Dansk Reklame Film en kampagne for Visit Britain i forbindelse med premieren på filmen Downton Abbey i slutningen af 2019, som er et drama, der udspiller sig i 1920’ernes England.

Andre kommende store titler i 1. halvår 2020

Ønsker du at danne dig et overblik over, hvilke måneder det vil være særligt relevant for jer at være til stede på det store lærred, kan du nedenfor finde en oversigt med nogle af de største filmtitler, som 1. halvår af 2020 byder på, samt hvilke demografiske målgrupper de i særdeleshed henvender sig til. Du kan også klikke på filmtitlerne for at se trailers til de pågældende film.

 

Bombshell – Opgørets time (27.02.20)
Billetestimat: 200.000
Målgruppe: Kvinder: 63%, Mænd: 37%; P15-39: 48%, P30+: 72%

Fremad (05.03.20)
Billetestimat: 200.000
Målgruppe: Børnefamilier; P0-9 år: 35%, P10-14 år: 21%

Little Women (26.03.29)
Billetestimat: 225.000
Målgruppe: Kvinder: 61%, Mænd: 39%; P15-39: 45%, P30+: 63%

Mulan (26.03.20)
Billetestimat: 150.000
Målgruppe: Kvinder: 67%, Mænd: 37%; P15-39: 57%, P30+: 29%

Trolls på verdensturné (26.03.20)
Billetestimat: 200.000
Målgruppe: Børnefamilier; P0-9 år: 45%, P10-14 år: 13%

James Bond: No Time to Die (02.04.20)
Billetestimat: 800.000
Målgruppe: Kvinder: 42%, Mænd: 58%; P15-39: 41%, P30+: 31%

Black Widow (29.04.20)
Billetestimat: 230.000
Målgruppe: Kvinder: 40%, Mænd: 60%; P15-39: 61%, P30+: 42%

Undtagelsen (30.04.20)
Billetestimat: 250.000
Målgruppe: Kvinder: 55%, Mænd 45%; P15-39: 42%, P30+: 82%

Fast & Furious 9 (20.05.20)
Billetestimat: 225.000
Målgruppe: Kvinder: 45%, Mænd: 55%; P15-39: 61%, P30+: 55%

 

Kilde: Danmarks Statistik, FilmMonitor 2007-2020

Seneste nyheder

Pressemeddelelse: Ny målemetode for biografreklame

Pressemeddelelse: Ny målemetode for biografreklame

Dansk Reklame Film indfører nu en mere enkel og præcis 1:1-måling af kampagneeksponeringer. Både Dansk Annoncørforening og Kreativitet & Kommunikation bakker op om initiativet. Siden 2007 har Dansk Reklame Film opgjort biografreklame som såkaldte...

Ny strategi i Dansk Reklame Film – og hvad så?

Ny strategi i Dansk Reklame Film – og hvad så?

I en foranderlig verden er det vigtigt at stoppe op fra tid til anden og spørge sig selv om hvem og hvad man gerne vil være? Både overfor samarbejdspartnere og annoncører, men også overfor medarbejder og kollegaer. Disse overvejelser er med til at skærpe og...

Film Fokus 4. kvartal: Stor dansk afslutning på filmåret

Film Fokus 4. kvartal: Stor dansk afslutning på filmåret

De danske biografers tilbagevenden over sommeren har været en succeshistorie og er gået over alle forventninger, da der på trods af mangel på et bredt udvalg af film har været stor succes med de titler, der har været. Det har Druks (vanvittige!) billetsalg især vidnet...