Det er næppe gået nogens næse forbi, at der for næste år ikke er nogen aftale mellem Discovery og YouSee. Om de to stridende parter ender med at finde en løsning, står indtil videre hen i det uvisse. Hvis ikke der falder en aftale på plads, så vil det betyde, at ingen af YouSees kunder har mulighed for at se Discoverys kanaler i 2020 – og som annoncør vil det få konsekvenser, der er til at føle på.

Som det første står det klart, at Discoverys andel af tv-seere kommer til at falde markant, hvilket naturligvis vil have en direkte indvirkning på dækningsevnen. Det forventes, at der kommer til at være flere, der vælger tv fra, og som derfor vil falde helt ud af markedet.

Det kommer til at betyde, at der generelt set vil være et lavere reklameudbud og en ringere dækningsevne på tv. Dertil kan man lægge det kontinuerlige fald i tv-forbruget oveni – særligt blandt den yngre del af befolkningen – der blot forstærker effekten. I sidste ende vil det lavere udbud resultere i stigende priser for et ringere produkt, der ikke kan generere den samme dækning, som det tidligere kunne.

Opnå ekstraordinær dækning

I Dansk Reklame Film har vi som formål at skabe den ekstraordinære reklameoplevelse for brugere, annoncører og samarbejdspartnere. Det er muligt i biografrummet, hvor du kan opnå en ekstraordinær dækning, som du ikke kan få nogle andre steder.

En simulereret kampagne i BioKarma, der kan beregne dækning og frekvens på tværs af tv og biograf, viser således et markant dækningsløft, hvis en audiovisuel kampagne afvikles på de to medieplatforme samtidig.
Vi har lavet tre scenarier, der alle tager udgangspunkt i en bred tv-kampagne (600 TRP fordelt på de tre store stationsgrupper), en bred målgruppe (P18-60) og en periode i starten af året (uge 2-5), hvor tv normalt generer den højeste dækning.

Det første scenarie er en ren tv-kampagne, i det andet lægger vi biograf på toppen, og i det tredje lægger vi biograf på toppen, men fjerner samtidig TRP’er fra tv, der opvejer for, at en TRP i biografen er dyrere end på tv.

Resultatet er ikke til at tage fejl af. Scenariet med biograf på toppen af en tv-kampagne generer 8,2% højere nettodækning, og scenariet hvor kampagnebudgettet fastholdes, men hvor biografen erstatter en del af tv-kampagnen, genererer 5,4% højere nettodækning.

Ikke nok med at kombinationen giver en højere nettodækning samlet set, så er værdien af denne dækning langt større, da biografen leverer et højere niveau på kommunikationsværdier såsom erindring, linking og budskabsforståelse – qua den høje effekt det store lærred har – sammenlignet med tv og alle andre medieplatforme. Derfor er blot én visning nok i biografen for at sikre høj effekt.

Hvis du ønsker at udforske biografens mange muligheder, kan du kontakte vores salgsafdeling og booke et møde med os i dag. Du kan også lade dig inspirere af de kommende, spændende filmtitler i 2020, som du kan læse mere om her.

Seneste nyheder

Fortsættelsen til Frost er en kæmpe succes

Fortsættelsen til Frost er en kæmpe succes

D. 25. december fik efterfølgeren til den moderne Disney-klassiker, Frost, premiere i de danske biografer. Indtil videre tyder meget på, at Frost-universets popularitet kun er vokset yderligere blandt fanskaren, der primært tæller børnefamilier, siden den første film...

Kommende film 2020: Et stærkt 1. kvartal i vente

Kommende film 2020: Et stærkt 1. kvartal i vente

2019 rinder snart ud og med 2020 i den nære fremtid, ser vi i Dansk Reklame Film frem til et helt nyt år med fortsat fremgang i biografen fyldt med filmoplevelser, som man kan glæde sig til at se på det store lærred. Det nye år forventes nemlig at blive sparket i gang...

En fantastisk EsportBio sæson er sluttet af med et brag!

En fantastisk EsportBio sæson er sluttet af med et brag!

Siden 2016 har Nordisk Film Biografer og EsportBio haft fornøjelsen af at lukke dørene op for forventningsfulde, glade og esport-interesserede danskere til live streaming af store esport kampe og turneringer. EsportBio-konceptet har vist sig at være rigtig populært og...