Det er ingen hemmelighed, at en varm sommer får flere til at hoppe i badebukserne frem for biografsæderne. Men på trods af en rekord varm sommer var billetsalget i 2018 alligevel stigende.

I 2018 blev der solgt mere end 13 millioner billetter i biograferne, og på den måde var det en klar fremgang fra det forrige år, 2017, hvor der samlet set blev solgt 12,4 millioner billetter (Kilde: Det Danske Filminstitut)

Endnu mere imponerende er det, at denne fremgang skete et i år, der nok primært vil blive husket for den rekord varme sommer med flere solskinstimer end nogensinde målt før.

De mange soltimer har naturligvis holdt de varmeglade danskere udendørs det meste af sommerhalvåret, men på trods af rekordhøje temperaturer, så blev det altså også til et år med et skyhøjt billetsalg i biograferne landet over.

Det flotte biografår skyldes især et enormt stærkt andet halvår, hvor særligt store danske titler såsom ”Journal 64”, ”Lykke-Per” og ”Ternet Ninja” har fået folk i biograferne. ”Journal 64” har alene stået for mere end 765.000 af det solgte antal billetter.

De danske film har altså i den grad kunnet lokke folk ind i biografrummet, og næsten hver tredje solgte billet i 2018 blev indløst til en dansk produceret film.

Dermed har de danske biografreklame-annoncører fortsat et stærkt medie at kunne fokusere på, når budskaberne med lyd og billede skal flytte præferencer, skabe awareness og generere salg. Dette kunne også mærkes hos Dansk Reklame film, der i 2018 kunne byde mere end 35 nye annoncører velkommen i biografen.

Overordnet set så har den varme sommer altså ikke haft den store betydning for billetsalget i år 2018. Så om hvorvidt vi endnu engang får tropelignende tilstande, eller om vi i stedet må nøjes med en klassisk dansk sommer, så tyder alt på, at 2019 også bliver et stort år for de danske biografer.

2019 tegner især godt på grund af store titler som ”Frost 2”, fortsættelsen af den nymoderne Disney-klassiker, en helt ny produktion af den ikoniske ”Løvernes Konge” samt det sidste og afsluttende kapitel om Marvel-superheltene i ”Avengers: Endgame”.

Seneste nyheder

Superhelteepos trækker 50.000 danskere i biografen på én dag

Superhelteepos trækker 50.000 danskere i biografen på én dag

Marvel-superheltenes svanesang, ”Avengers: Endgame”, er længeventet og det ses især på et imponerende besøgstal i de danske biografer. Danskerne flokkes til biograferne og i løbet af de første 24 timer har 50.262 danskere været inde og se ”Endgame”. Til sammenligning...

Biografens Magiske Univers

Biografens Magiske Univers

Der er ingen grænser for brand eksponering i samarbejde med Dansk Reklame Film A/S. Biografen er et fantastisk sted at skabe et unikt univers, som afspejler det budskab, som dit brand ønsker at kommunikere. For Dansk Reklame Film A/S er det essentielt at skabe det...

”Brug 2 sekunder mere” er Årets Biografreklame 2018

”Brug 2 sekunder mere” er Årets Biografreklame 2018

Rådet for Sikker Trafik vinder prisen og skubber dermed Carlsberg ned fra den trone, de har siddet på i både 2016 og 2017. Medlemmerne af DRF’s loyalitets klub Cinematastic Commercial Club stemte onsdag aften Rådet for Sikker Trafik ind som den bedste biografreklame...